Verboden (juli 2014)

boek_large_p_4ec320add28507.87026516De wereld heeft meer nodig dan het bloed van de jongen. Ze heeft zijn heerschappij nodig.

‘Verboden’ is het eerste boek van ‘The Book of Mortals’-reeks.

De Orde

We bevinden ons enkele honderden jaren in de toekomst (circa 2500 n.Chr.). De wereld is grondig veranderd. Oorlogen en rampen hebben veel verwoest. De grote machten uit de 21e eeuw zijn volledig verdwenen. Er is één wereldregering, die zowel politiek als religie bepaalt: de Orde. De maatschappij die al enkele eeuwen door haar geleid wordt, is absoluut geweldloos. Dit is mogelijk gemaakt door de verspreiding van een virus dat alle emoties, behalve angst, uitgeschakeld heeft. Hierdoor is gehoorzaamheid aan de Orde het hoogste goed. Vanaf twee zijden wordt deze stabiele situatie danig ondergraven… De Orde schudt op haar grondvesten!

Vlot, maar niet zo diepgaand

Het boek leest erg vlot. Dit is fictie en je moet het boek ook echt zo bekijken. Het is bepaald niet logisch dat een virus alle menselijk emoties, behalve angst, weggenomen heeft en dat dit door bloed weer in orde gebracht kan worden. Dat gegeven is allesbepalend voor het verhaal en dus moet je dit als lezer willen aanvaarden. Voor de rest loopt het verhaal als een trein en word je helemaal meegenomen in deze vreemde wereld.

Voor sommigen zal het geheel misschien wat mager uitvallen. Wie op zoek is naar een heel diepgaande thriller, met verregaand uitgewerkte karakters en prachtig beschreven landschappen, kan misschien beter een ander boek lezen. Het spreekt voor zich dat in ‘Verboden’ karakters en landschappen beschreven worden, maar het blijft toch eerder beperkt. Het viel me bij het lezen wel op dat er een behoorlijk gelijke mix van mannelijke en vrouwelijke hoofdrolspelers is. Misschien een gevolg van het schrijversduo Ted Dekker en Tosca Lee.

Net als de Cirkel-reeks (Zwart, Rood, Wit, Groen; die laatste staat min of meer los van de andere drie) heeft dit boek een sterk christelijke inslag. Heel wat christelijke elementen hebben hun plaats in ‘Verboden’: het belang van bloed, het leven geven voor anderen, strijd tussen goed en kwaad, … . Daar is niets mis mee! We zouden het de erfenis van C.S. Lewis en de Narnia-reeks kunnen noemen.

Tot slot

Dit boek zal niet iedereen kunnen bekoren (welk boek wel?). Ik kan het zeker hebben… zo’n boek dat vlotjes en ontspannen leest en dat je meeneemt in een wereld die niet de onze is. Ondertussen ben ik al begonnen in deel 2.