Vlamingen en missionaire leiders (1)

We hebben sinds de leergemeenschap in juni verder nagedacht over en stappen genomen in hoe we kunnen werken aan een cultuur van discipelschap. In enkele kringen en op persoonlijk vlak zijn al mooie dingen bezig. Dat geeft de burger moed! Toch lopen we ook tegen moeilijkheden aan. Hoe moeten we omgaan met de overvolle agenda’s? Die lijken, ironisch genoeg, een groot obstakel in onze omslag naar meer discipelschap. We zien deze constante telkens als we stappen van de theorie naar de praktijk willen zetten. We hopen dat de volgende leergemeenschap ons ideeën kan geven.

Dag 1: Wat is

Vijfenhalve maand na de eerste leergemeenschap vertrekken we weer naar Assen. Verheugd over een extra teamlid, minder verheugd over de verminderde beenruimte in de auto. Die wordt herleid tot een oncomfortabel minimum. De gebruikelijke file op de Antwerpse ring, het nuttigen van een hamburger met frieten en een omleiding tussen Norg en Assen kunnen niet verhinderen dat we net op tijd in Assen zijn. Net genoeg tijd om wat hallo’s in het rond te strooien en een tasje koffie naar binnen te gieten. Voor we goed en wel onze koffie op hebben, vliegen termen als leiderschapspijplijn, persoon van vrede, oikos en geestelijk ouderschap ons om de oren. Heeft de nieuwe Dikke Van Dale rekening gehouden met Nederland Zoekt?

Deze leergemeenschap gaat over ‘missionaire leiders vermenigvuldigen’. De eerste dag van een leergemeenschap gaat steeds over ‘Wat is’. De stand van zaken is dat we geen ‘missionaire leiders’ vormen. (a) We hebben over het algemeen leiders die verantwoordelijk zijn voor iets, maar van een missie is er weinig sprake. Dat ligt trouwens niet aan de leiders, maar wel aan ons systeem van kerk zijn. (b) We vermenigvuldigen al helemaal geen leiders. Wat we doen, is vacatures invullen. Eenmaal iemand ingeschakeld is, wordt hij/zij vaak aan zijn/haar lot overgelaten. We houden op die manier de kerkelijke boel draaiend. Hoe kunnen we, i.p.v. leiders te zoeken als de nood hoog is, onze gemeente zo laten functioneren dat er ‘automatisch’ leiders gevormd worden? Kunnen we de cultuur van discipelschap koppelen aan onze manier van leiding geven en aan hoe we leiders vormen in de gemeente? Dat zijn dé vragen voor deze driedaagse.

We krijgen ’s avonds nog tijd om onze doelen van de afgelopen leergemeenschap tegen het licht te houden: Hoever staan we? Hoeveel punten krijgt elk doel? Een zes mag niet gegeven worden; dat is té gemiddeld. Onze overkoepelende conclusie is dat we enkele doelen niet goed opgesteld hebben en ons engagement is voor verbetering vatbaar. Dit resulteert erin dat we onszelf enkele keren moeten buizen. Toch is onze vreugde groot als we in totaal 29/50 halen. Gemiddeld een 5,8… afgerond naar boven betekent dat een… . Gemiddelde Vlamingen?

Als afsluiter nog een uitdagende vraag: Als mensen een voorbeeld aan jou zouden moeten nemen, waarin ben jij dan te imiteren? Daaruit volgt: Waarin ben jij niet te imiteren? 

Morgen deel 2: wat kan?

 

De neerslag van de eerste leergemeenschap herlezen?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.